Dag 39 – Overfyldt longtailboat og ankomst til charter-resort Mai Khao Lak.

I dag torsdag d.14. skal vi afsted fra vores total afstressende bungalow på Koh Jum. Turen går med den samme store langtailboat som vi ankom med. Denne gang er den bare fuldstændig overfyldt, med langt over 50 personer, bagage, varer, 5 scootere og en cykel. Kaptajnen dirigerer de lokale til at rykke på sig, så båden ikke hælder for meget. Selv en af de lokale bliver bekymret på et tidspunkt hvor vi drejer ind mod land og båden hælder. Kaptajnen startede da også med lige at gå ned til os for at snuppe tre redningsveste med ovenpå – det er ikke særlig beroligende… Men vi kom hele vejen frem uden at kæntre, og vi er glade for at der som de andre dage ikke var nogle bølger om formiddagen.
Resten af turen gik med god privat minibus. Det var rart. Her overhalede vi bl.a. en scooter med en cykel.

På vores kort på maps me kunne vi ikke se at der var hverken by, butikker eller bygninger i nærheden af Mai Khao Lak Beach Resort & Spa. Det blev vi bekræftet i da vi kom kørende til resortet, så vi regner med det hele skal spises og købes her. Det er Tui der holder til her, og har en masse aktiviteter, baby, barn til 5 år, børn 6-11 år og teenageklub. Et rigtig charter-resort som vi slutter af med, efter 5½ uge på tur rundt i Thailand. Nu får ungerne mulighed for at lave en masse aktiviteter, være sammen med andre børn, eller bare slappe af.

Der er mulighed for at bestille all inklusive, eller fuld eller halvpension. Vi fandt dog ud af at intet af det kan betale sig, da priserne på de 7 restauranter og 2 poolbarer ikke er så høje, selvom de er højere end hvor vi hidtil har været. Og så fandt vi også ud af, at på stranden ligger der restauranter til begge sider, som har lavere priser end på resortet. Hvis vi skulle have all inklusive ville det med halv pris for børn koste os 13.000 danske kroner at spise frokost og aftensmad og drikke alt hvad vi kan + fri is i 8 dage. Hvis vi spiser på restauranterne, ender det på ca 1000 bath pr måltid, hvilket er ca 3200 kroner. Så kan vi altså købe mange drinks, øl, sodavand, milkshakes og is for 10.000 kr…
Da vi bookede på nettet fandt vi ud af, at hvis bare vi betalte nu og ikke kunne få pengene tilbage, så var det halv pris af hvis man skulle kunne annullere opholdet. Ja tak 😊

Resortet er kæmpe stort. Det er nærmest en lille landsby, men der er slet ikke fyldt op, så der er masser af plads rundt omkring. Fra stranden af ligger der store bungalows, hvor der midt i er en stor pool og restaurant. Så kommer en scene med shows og aktiviteter, før vi kommer op til den midterste hoteldel hvor vi bor. Vi har et stort værelse med masser af plads, hvor der er tænkt på detaljerne. Det er vildt lækkert. Ikke fint som i at man skal rende rundt og gøre tingene korrekt, men som i at alt bare er i orden, og der er god plads, opdelt værelse, stor omklædnings/entre/badeværelse osv. og så vores egen terrasse med sofasolseng med udgang direkte til poolen og 20 m til poolbaren. Det bliver en god charterferie! 😊 I denne del er der også morgenmadsrestaurant, en thai restaurant, fitnesslokaler og wellness med massage, førstehjælpsrum, tour-arrangører og Tui-folk der alle er skandinaviske. Her kan vi også se hvilke aktiviteter der sker hvor, og hvornår. Både dem som hotellet arrangerer, og dem Tui laver.

I den næste hoteldel er der et stort børnepool område med vandrutchebaner, vandlegeland og sandstrand, minimarked og apotek, snackbar, kaffebar og buffetrestaurant, inden man kommer op til den østligste del, hvor der i den sidste del er adgang forbudt for børn under 18 år. I alle hoteldelene ligger poolen i midten, med hoteldel op til poolen, så den nederste etage har direkte adgang til poolen fra værelset.

Vi landte om eftermiddagen, og skulle finde ud af hvordan vi gjorde med mad, all inklusive, eller hvordan. Pigerne skyndte sig i poolen, inden vi gik op og kiggede på restaurantpriser og snakkede med Tui-folk der sagde at det på ingen måde kunne betale sig med de priser der var her. Så vi fik en hotdog og sandwich ved vandrutchebanerne, og pigerne fik prøvet dem. Af en eller anden grund skal man have cykelhjelm på i vandrutchebanen. Det ser ret spøjst ud. Resten af eftermiddagen foregik i egen pool og poolbar, inden vi gik til stranden og fandt en fin restaurant hvor Naja sad og blev helt træt. På vej tilbage kunne vi høre at der var et show i gang på scenen, og stoppede op. Så vågnede Naja. Der var Broadway-show, hvor 1 mand og 3 kvinder sang og dansede 1 times tid. Det gjorde de ret godt, og Naja gav den også bare gas da der skulle danses med til sidst. Så en rigtig god første dag, som sluttede med at pigerne kunne sove i egen seng sammen, og forældre i deres, og nu med aircondition igen.